Juf Caroline aan het woord:
Naar aanleiding van Werelddierendag heb ik mijn Spaanse adoptiehond, Robke, van dinsdag 4/10 t.e.m. vrijdag 7/10 meegenomen naar school.
Alle leerlingen van zedenleer hebben van kortbij met hem kennisgemaakt en ook met zijn verleden. Ook de leerlingen van Rooms-Katholieke en Islamitische godsdienst hebben, volgens hun normen kunnen kennismaken met Robke.
In het eerste en het tweede leerjaar heb ik met de kinderen gewerkt rond ‘het hebben van een huisdier’, meer bepaald: wat heeft een huisdier nodig om gelukkig te kunnen zijn? Waar doen we ons huisdier een groot plezier mee? Wat hoort een goed baasje wel/niet te doen met zijn/haar huisdier?
In het derde leerjaar kwamen bovenstaande facetten ook aan bod, maar gingen we dieper in op de vrijheden en rechten van dieren en hoe wij hierin tegemoet kunnen komen.
Het vierde en vijfde leerjaar heeft de problematiek van de asielen in België, alsook de broodfok van dichterbij bekeken. Ze leerden bij dit laatste vooral hoe ze een broodfokker konden herkennen.
Het verleden van Robke werd meer in detail besproken in het zesde leerjaar. Hij heeft zowel de broodfok als het asiel in Spanje van kortbij meegemaakt.
De huidige toestand van windhonden in Spanje is tragisch en dit werd ook toegelicht.
De rode draad tijdens deze week was vooral hoe lief en gehoorzaam een asielhond, al dan niet uit het buitenland, kan zijn.
Robke had bij zijn thuiskomst, iets meer dan 2 jaar geleden, heel snel door dat hij zijn gouden mandje en ‘forever home’ gevonden had en dat maakt van hem een fantastisch huisdier.